INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Zygmunt Rozwadowski (Jordan-Rozwadowski)      Zygmunt Rozwadowski, wizerunek na podstawie fotografii autoportretu.

Zygmunt Rozwadowski (Jordan-Rozwadowski)  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1989-1991 w XXXII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rozwadowski (Jordan-Rozwadowski) Zygmunt (1870–1950), malarz. Ur. 25 I we Lwowie, był synem Juliusza, nauczyciela gimnazjalnego, i Celestyny z Różańskich młodszym bratem Jana Michała (zob.).

R. uczęszczał do Gimnazjum Św. Jacka w Krakowie, a w l. 1883–90 studiował w Szkole Sztuk Pięknych (SSP) w Krakowie. W l. 1890/1 i 1891/2 był uczniem oddziału kompozycyjnego Jana Matejki. W czasie studiów otrzymał stypendium im. Samuela Głowińskiego na r. 1887/8. Kiedy w r. 1890 ubiegał się o «udzielenie większego stypendium, niż dotychczas, z fundacji Agenora hr. Gołuchowskiego», dołączył do podania wydane przez urząd parafialny świadectwo ubóstwa stwierdzające, że «matka nauczycielka żeńskiego gimnazjum ma na utrzymaniu pięcioro dzieci» (prośba nie została uwzględniona). W r. 1891 wyjechał do Monachium, gdzie studiował malarstwo na tamtejszej ASP pod kierunkiem A. Ažbégo. Jeszcze w czasie studiów debiutował na wystawach Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych (TPSP) w Krakowie w r. 1891 (Po potyczce), 1892 (Amazonka, Studium). Dwukrotnie w l. 1893 i 1894 wystawiał w TPSP jako Jordan, choć równocześnie w r. 1893 pokazywał w TPSP swe prace jako Rozwadowski (Na tropie, Oficer sztabowy z r. 1831, Jockey, W parku, Kozacy w pochodzie).

Po powrocie z Monachium zamieszkał R. na stałe w rodzinnym Lwowie. W sierpniu 1893 został przez Wojciecha Kossaka i Jana Stykę zaproszony do grona malarzy uczestniczących w malowaniu „Panoramy Racławickiej”, ukończonej i pokazanej na Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie w r. 1894; R. malował w „Panoramie” sceny z kawalerią narodową. Brał udział w malowaniu i innych, tak modnych wówczas panoram. Pod kierunkiem Styki wykonywał prace przy panoramach „Golgota” (1896–7), „Bem w Siedmiogrodzie” (inaczej „Bitwa pod Sybinem”), zamówionej przez rząd węgierski (ukończona i wystawiona w Budapeszcie w r. 1898) i „Męczeństwo chrześcijan w cyrku Nerona” (1897–9). Wspólnie z Tadeuszem Popielem namalował dioramę Branki tatarskie, która została pokazana na wystawie jednego obrazu w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) w Warszawie w r. 1897. Współpracował również z W. Kossakiem «podmalowując» niektóre partie jego obrazów batalistycznych; w r. 1900 pomagał Kossakowi przy panoramie „Bitwa pod piramidami”. R. malował w niej partię przedstawiającą szarżę Mameluków. Kossak pisał wówczas do żony: «R. coraz ciszej, ale coraz lepiej robi». R. należał do zawiązanego 10 III 1899 Związku Artystów Polskich we Lwowie, od r. 1903 był jego prezesem. Wystawiał na I wystawie Związku w t. r. W r. 1899 pracował przy dekoracji malarskiej nowo zbudowanego Teatru Wielkiego we Lwowie, malując alegoryczne obrazy: Ziemiaństwo (ponad wejściem do amfiteatru) i Taniec (na plafonie sali amfiteatru). W r. 1910 na rocznicę obchodów grunwaldzkich namalował wspólnie z T. Popielem dioramę Bitwa pod Grunwaldem (wystawioną w Krakowie). W l. 1910–20 był R. profesorem Szkoły Przemysłowej we Lwowie.

Mimo zajęć związanych z malowaniem panoram oraz pracą dydaktyczną nie zaniedbywał R. malowania obrazów, głównie olejnych i najczęściej przedstawiających sceny batalistyczne (przeważnie z czasów napoleońskich i powstania listopadowego), malował też portrety (nierzadko konne), sceny o charakterze rodzajowym (jarmarki, sceny z polowań, czwórki koni, zaprzęgi), rzadziej pejzaże. W większości obrazów R-ego pojawiały się konie, które z zamiłowaniem i znawstwem malował. Wystawiał swe obrazy nadal w krakowskim TPSP (w l. 1895, 1897, 1898, 1901, 1902, 1903, 1904, 1909), w TPSP we Lwowie, m. in. 1902 (Salon), 1903, 1906 (II Wystawa Jesienna), 1907 (w wystawie jubileuszowej i kilkakrotnie w wystawach wiosennych i jesiennych), 1908 (dwukrotnie), 1909 (I Wystawa Wiosenna), 1900 (wystawa luty–marzec), 1911 (Siódma Wystawa Wiosenna), 1914 (Salon Wiosenny), 1917 (Salon Wiosenny). Wystawiał także w Warszawie w TZSP w l.: 1897 (Branki tatarskie), 1899 (Strzelec konny), 1901 (Pożegnanie, Szarża), 1907 (Spotkanie na grobli), 1908/9 (Indyki i «ładny portret córeczki», jak pisał krytyk „Świata”) i 1910/11 (Śmierć Berka Joselewicza, epizod spod Kocka z 1809). Dwukrotnie pokazał swe prace w tamtejszym Salonie Aleksandra Krywulta: w r. 1899 (Szarża szwoleżerów polskich gwardii Napoleona, Szarża huzarów, Huzar na koniu) i 1901 (Kowal pułkowy, Postój kawalerii, W drodze). We Lwowie brał udział w r. 1902 w wystawie nowo otwartego Salonu Jana Latoura, w r. 1909 w Wystawie obrazów mistrzów dawnych i współczesnych ze zbiorów prywatnych, w r. 1910 w Powszechnej Wystawie Sztuki Polskiej (na której pokazał udany zbiorowy portret rodziny Lubomirskich na koniach, Czwórkę, i Śmierć Berka Joselewicza).

W czasie pierwszej wojny światowej R. wstąpił do Legionów Polskich, w których służył w stopniu szeregowca. Namalował wówczas i narysował wiele scen o tematyce legionowej, jak olejne: Patrol, Beliniak na koniu, Postój konnicy, Wspomnienia z frontu, akwarele: Ułan z koniem, Beliniak na zdobycznym koniu kozackim, a także portretów legionistów (olejnych, akwarelowych i rysunków ołówkiem) m. in. Portret majora Władysława Beliny-Prażmowskiego komendanta I pułku ułanów (Boguszówka 11 XII 1915), Szeregowy Tadeusz Pruszkowski (XI. 1915), Autoportret (Boguszówka 17. XII. 1915), Porucznik Mariusz Zaruski (Boguszówka 3 XII 1915), Portret por. Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego (Werchy III 1916), Studium portretowe Andrzeja Struga i in. W r. 1917 arcyks. Karol Stefan ofiarował do Muzeum Narodowego w Krakowie 32 rysunki R-ego przedstawiające ułanów Beliny. Swe utwory o tematyce legionowej R. wystawiał na wielokrotnie organizowanych wystawach «Legiony Polskie», w Muzeum Narodowym w Krakowie w r. 1916, w Lublinie w r. 1917, w Krakowie w r. 1924 i 1926, we Lwowie i Krakowie w r. 1934. T. r. uczestniczył w Historycznej Wystawie Legionów Polskich i Organizacji Zagłębia Dąbrowskiego w Sosnowcu. Nadal wystawiał wiele we Lwowie w TPSP (którego był wiceprezesem), m. in. w r. 1924 (Salon Wiosenny), 1925 (wystawa ogólna i Salon Letni), 1926 (wystawa ogólna), 1937 (Salon Wiosenny). Był członkiem rzeczywistym TZSP i brał udział w jego wystawach, m. in. 1919 (Salon Wiosenny), 1927 (wystawiał obrazy Bitwa pod Arcis sur Aube, Przednia straż, Na postoju), 1933 (Atak 14 pułku kirasjerów na Szwelińską redutę pod Borodinem, Beliniak). W r. 1938 na Salonie Zachęty za obraz Zajęcie Urzędowa otrzymał srebrny medal. Na wystawie napoleońskiej odbywającej się w r. 1921 w gmachu Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie pokazał obraz Przemówienia Napoleona do oficerów polskich 17 X 1813 pod Hanau (malowany w r. 1911), a na Wystawie Powstania Listopadowego na 100 rocznicę urządzoną we Lwowie w r. 1930 znalazły się dwa obrazy R-ego: Szarża 2 i 5 pułku ułanów na kirasjerów rosyjskich ks. Albrechta Pruskiego (z r. 1907) i Powrót do Warszawy gen. Chłopickiego rannego pod Olszynką 25 II 1831 (z r. 1896). Uczestniczył w otwartej 17 VI 1939 w Instytucie Propagandy Sztuki (IPS) w Warszawie Wystawie Polskiego Malarstwa Batalistycznego.

W czasie drugiej wojny światowej R. mieszkał we Lwowie; brał udział (wedle ankiety artysty w ZPAP) w wystawach we Lwowie, Kijowie i Moskwie. Od r. 1946 mieszkał w Zakopanem, we własnej willi Jordanówka (na Parcelach Urzędniczych). Od t. r. należał do ZPAP okręgu krakowskiego i brał udział w jego wystawach. Zmarł 23 VII 1950 w Zakopanem i został pochowany na tamtejszym nowym cmentarzu.

Z małżeństwa z Kazimierą z Cholewków miał R. trzy córki: Barbarę, zamężną Lekczyńską, Ewę, zamężną Cywińską, i Annę (zmarłą w dzieciństwie).

Po śmierci R-ego wystawa jego prac odbyła się w TPSP w Krakowie w r. 1950, na której pokazano m. in.: Wyścig kłusaków w zimie, Handlarze koni, Z chartami na zająca, Scena jarmarczna, Na rykowisku, Wola Justowska, Portret p. Ż. przy koniu, Powrót z jarmarku. Prace R-ego były jeszcze na wystawach krakowskiego TPSP w Krakowie: w r. 1954 na wystawie «Krajobraz i życie wsi polskiej» (obraz Wiosna malowany przez R-ego w Zakopanem) i w r. 1954 na wystawie «Polskie malarstwo rodzajowe XIX i XX wieku» (Pożegnanie w noc księżycową z r. 1894).

Obrazy R-ego znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie (Huzar z XIII pułku Księstwa Warszawskiego 1892, Czwórka koni przed domem 1904, Postój kawalerii we wsi wołyńskiej 1919, Bieliniacy pod Rokitną 1938 – wszystkie olejne, oraz Jeździec strzelający z łuku, gwasz, i Ułan na koniu – rys. w albumie, akwarela z r. 1916), w Muzeum Narodowym w Krakowie (Krajobraz zimowy, Artyleria Księstwa Warszawskiego – oba olejne z r. 1895, a także rysunki o tematyce legionowej), w Lwowskiej Galerii Obrazów (Powrót do Warszawy gen. Chłopickiego 1896, Walka kawalerzystów 1909, Autoportret 1904), w Ermitażu w Leningradzie (Ogród 1902, Bitwa pod Olszynką), u rodziny w Zakopanem (dwa portrety córek, pejzaż i rysunki).

 

Autoportret (przed r. 1904), reprod. w: Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Karykatura (rys. ołówkiem) R-ego przez Kazimierza Sichulskiego (wł. Muz. Narod. w W.), reprod. w: Muszanka D., Karykatury Kazimierza Sichulskiego, Wr., W., Kr. 1970 s. 116; Fot. (zbiorowa) w czasie malowania panoramy „Napoleon pod piramidami” i wspólna z T. Popielem na tle dioramy „Bitwa pod Grunwaldem”, w: Pol. życie artyst. w l. 1890–1914, ilustr. 50 i 58; Fot. w Mater. Red. PSB i ZPAP w. W.; – Grajewski, bibliogr. ilustracji; Pol. Bibliogr. Sztuki; Inwentarz rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej nr 6001–7000 cz. II s. 151; Bénézit, Dictionnaire (1960); Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler (M. Wallis-Walfisz); [Gembarzewski B.] B. G., Katalog wystawy napoleońskiej doby Księstwa Warszawskiego otwartej w gmachu Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego w dn. 5 maja 1921, W. 1911; Katalog Galerii Miejskiej Dz. II Sztuka polska od roku 1850, Lw. 1908; Katalog wystawy dzieł sztuki Legiony Polskie w marcu i kwietniu 1926. Kraków; Katalog Wystawy Legiony w sztuce, Lwów marzec–kwiecień 1934; Wiercińska, Katalog prac TZSP; Wystawa pośmiertna Kazimierza Sichulskiego, Zygmunta Rozwadowskiego, Ignacego Pieńkowskiego oraz … sierpień–wrzesień 1950 TPSP – Katalog; – Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo pol., II; Lityński M., Pamiątkowy opis teatru miejskiego we Lwowie, Lw. 1900; Płażewska, Warsz. Salon A. Krywulta; Pol. życie artyst. w l. 1890–1914; toż w l. 1915–9; Wiercińska, Tow. Zachęty; – Mater. do dziej. Akad. Sztuk Pięknych; Wojciech Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883–1942), Wybór, oprac. wstęp, przypisy, indeksy Kazimierz Olszański, Kr. 1985; – „Głos Narodu” 1917 nr 164 (Dary dla Muz. Narod.); „Tyg. Ilustr.” 1903 nr 6 (Sztuka we Lwowie), 1910 II s. 621, 1911 I s. 490; – B. Jag.: rkp. 6092 III Koresp. Seweryna Böhma sekretarza TPSP w Kr. z l. 1879-1899. Rozwadowska Celestyna 1893 i b. d. R. Z. 1897–1899 i b. d. (5 listów); B. Ossol.: rkp. 7988; IS PAN: Mater. do Słownika Artystów Pol.: ZPAP w W.: Kartoteka, ankieta personalna; – Informacje Lwowskiej Galerii Obrazów, Muz. Narod. w W., Muz. Tatrzańskiego w Zakopanem; Informacje rodziny w Kr. i Zakopanem.

Róża Biernacka

 

 
 

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

Legiony Polskie, Gimnazjum Św. Jacka w Krakowie, rodzeństwo - 4, malarstwo batalistyczne, Szkoła Sztuk Pięknych w Krakowie, Związek Artystów Polskich we Lwowie, Akademia Sztuk Pięknych w Monachium, malarstwo alegoryczne, panorama "Bem w Siedmiogrodzie", panorama "Bitwa pod piramidami", obrazy koni, panorama "Bitwa pod Racławicami", obrazy o tematyce legionowej, panorama "Golgota", wystawy w Salonie Krywulta, portrety konne, uczniowie Jana Matejki, wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, wystawy Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, twórczość malarska (zmarli 1926-1950), ojciec - nauczyciel gimnazjalny, tworzenie panoram malarskich, portrety legionistów polskich, wystawa "Legiony Polskie" w Krakowie 1916, panorama "Męczeństwo chrześcijan w cyrku Nerona", portrety wojskowych, Powszechna Wystawa Sztuki Polskiej we Lwowie 1910, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, wystawa Polskiego Malarstwa Batalistycznego w Warszawie 1939, okupacja sowiecka Lwowa, okupacja hitlerowska Lwowa, wystawy malarskie w Kijowie, wystawy malarskie w Moskwie, wystawy malarskie we Lwowie, Związek Polskich Artystów Plastyków, wystawy Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie, Cmentarz Nowy w Zakopanem, dzieci - 3 córki, wystawy pośmiertne, dzieła w Muzeum Narodowym w Warszawie, dzieła w Muzeum Narodowym w Krakowie, dzieła we Lwowskiej Galerii Sztuki, dzieła w Ermitażu w Petersburgu, malarstwo rodzajowe (zmarli od 1901)
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Chmura tagów

 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Władysław Ansgary Podkowiński

1866-03-04 - 1895-01-05
malarz
 
 

Maria Modzelewska

1903-04-15 - 1997-09-25
aktorka teatralna
 

Jan Antoni Kobuszewski

1934-04-19 - 2019-09-28
aktor teatralny
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Rafał Radziwiłłowicz

1860-12-20 - 1929-10-28
lekarz
 

Zygmunt Sidorowicz

1846-04-01 - 1881-05-05
malarz
 

Bolesław Szmidt

1908-07-07 - 1995-04-22
architekt
 

Izaak Cylkow

1841 - 1908-12-01
rabin
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.